Regulamin
REGULAMIN TRANSGOTHICA®
- INFORMACJE OGÓLNE
- TERMINOLOGIA
- WARUNKI UCZESTNICTWA
- WARUNKI TECHNICZNE DLA POJAZDÓW
- TRASA
- KLASYFIKACJA
- OCHRONA ŚRODOWISKA
INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ REGULAMINU SĄ ZAŁĄCZNIKI:
Załącznik INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA>>>
Załącznik PUNKTY KARNE>>>
I. INFORMACJE OGÓLNE
- TRANSGOTHICA® jest imprezą o charakterze sportowo-turystycznym przeznaczoną dla użytkowników motocykli terenowych , quadów/ATV, UTV i samochodów terenowych.
- TRANSGOTHICA® popularyzuje turystykę motorową w Polsce.Promuje regionalne szlaki i miejscowości turystyczne.Propaguje aktywny tryb życia, wypoczynek, rekreację i integrację europejską środowiska sportowego oraz realizuje aktywny model zrównoważonego korzystania z zasobów przyrody.
- Termin TRANSGOTHICA 2013: 06-11.09.2013.
- Producentem imprezy TRANSGOTHICA® jest STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW TURUSTYKI AKTYWNEJ ORE, ul.Łokietka 15b/3, 81-735 Sopot dla potrzeb regulaminu zwany Organizator.
- Producent zobowiązuje się do wytyczenia tras o charakterystyce odpowiedniej dla każdej z klas , uzyskania odpowiednich zezwoleń, zapewnienia obsługi sędziowskiej, dostarczenia wymaganych regulaminem urządzeń monitorujących przejazd, przygotowania dokumentacji oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas imprezy.
- Program jest ogłoszony na oficjalnej stronie TRANSGOTHICA.pl.
- TRANSGOTHICA® odbywa się na podstawie:
- niniejszego regulaminu,
- przepisów Prawa o Ruchu Drogowym,
- zasad ochrony środowiska
- Językiem oficjalnym TRANSGOTHICA® jest język polski. W razie braku zgodności w regulaminie pomiędzy językiem polskim i innym, stosuje się zapisy regulaminowe z języka polskiego.
II. TERMINOLOGIA
- ETAP: oznaczony odcinek etapu, opisany i oznaczony w Notatkach Nawigacyjnych RBK, na którym znajdują się Punkty Kontroli Przejazdu CP.
- CP Punkt Kontroli Przejazdu - oznakowany lub nieoznakowany punkt umożliwiający sprawdzenie prawidłowości przejazdu.
- CPT Punkt Kontroli Czasu - oznakowany punkt na którym następuje rejestracja.
- BB Między taśmami: oznakowanie stosowane na trasie Odcinka SS oznaczone w notatkach nawigacyjnych RBK. Tor wyznaczony przez taśmy z lewej i prawej strony.
- AZT Azymut - jazda na azymut
- RBK Notatki Nawigacyjne
- Każda załoga otrzymuje notatki nawigacyjne RBK opisujący trasę, którą należy przejechać.
- Odległości w notatkach nawigacyjnych są podane z dokładnością do 10 m.
- Limit czasu Etapu: czas wyznaczony na dojechanie do mety Etapu przed jego zamknięciem. Godziny zamknięcia Etapu zostaną podane przez Organizatora.
- Kary: kary/grzywny nakładane za działania wymienione w załączniku.
- BK Badanie kontrolne: sprawdzenie zgodności stanu pojazdu i wyposażenia z regulaminowymi wymogami, sprawdzenie dowodu rejestracyjnego i aktualnego OC, polis ubezpieczeniowych, sprawdzenie oklejenia samochodu z wymogami regulacyjnymi. Zaliczenie Badania kontrolnego BK jest obowiązkowe pod rygorem niedopuszczenia załogi do imprezy. Obecność reprezentanta załogi obowiązkowa.
- Odprawa zawodników: spotkanie zawodników z Komandorem TRANSGOTHICA®. Obecność reprezentanta załogi obowiązkowa.
- Uczestnikiem Etapu jest załoga, która wystartuje o własnych siłach lub przy pomocy uczestnika startującego w danym etapie/Odcinku SS.
- Załoga: dla samochodów, i pojazdów UTV załogę stanowi kierowca i pilot, załogę motocykli i ATV stanowi kierowca.
- Taryfa: najgorszy wynik na Etapie (czas przejazdu + kary) powiększony o 30%.
- Karta drogowa.
- Dokument potwierdzający przejazd Etapu.
- Załogi zobowiązane są do przedstawienia zaplombowanej karty drogowej, właściwej etapowi niezwłocznie po osiągnięciu mety
- utrata karty drogowej na dany etap skutkuje naliczeniem kar.
- wszelkie zmiany w dokonywane przez uczestników w karcie drogowej są traktowane jako próby oszustwa i skutkują nie zaliczeniem Etapu.
- POMOC Z ZEWNĄTRZ/SERWIS - niedozwolona fizyczna pomoc udzielona załodze na Etapie w jakiejkolwiek formie. Czyli fizyczna pomoc przy obsłudze lub naprawie pojazdu, wyciągarek, dostarczeniu części, narzędzi, paliwa, olejów, płynów, użyczenie elementów wyposażenia np. taśm, lin, bloków itp. i inne rodzaje pomocy fizycznej, w tym również pomoc przy pokonywaniu trasy przejazdu, przy mocowaniu taśm, lin, bloków, stawianiu przewróconych pojazdów, itp., przez osoby nie będące zawodnikami startującymi w danym Etapie. Dozwolona jest wzajemna pomoc między uczestnikami TRANSGOTHICA, biorącymi udział na danym Etapie.
- Tankowanie - możliwości tankowania są podane przez Organizatora na oficjalnej tablicy w formie ogłoszenia przed rozpoczęciem Etapu.
III. WARUNKI UCZESTNICTWA
- Każda załoga, która zamierza uczestniczyć w TRANSGOTHICA® zobowiązana jest do wypełnienia formularza zgłoszeniowego i wpłacenia wpisowego.
- Opłata wpisowego obejmuje opłaty za użytkowanie terenów, notatki nawigacyjne, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie p.poż., monitoring przejazdu, nagrody.
- Zgłoszenie uczestnictwa i opłata wpisowego są jednoznaczne z przyjęciem warunków tego regulaminu.
- Zgłoszenie uznaje się za przyjęte z datą wpływu opłat wpisowego i po przyznaniu numeru startowego przez Organizatora.
- W przypadku odmowy przyjęcia zgłoszenia Organizator jest zobowiązany do poinformowania o tym Zgłaszającego najpóźniej w ciągu 10 dni od daty wpływu wpisowego. W przypadku braku pisemnej odmowy w ww. terminie zgłoszenie uznaje się za przyjęte.
- Organizator ma prawo do odmowy przyjęcia zgłoszenia udziału załogi w TRANSGOTHICA® bez podania przyczyny.
- W przypadku rezygnacji uczestnika z udziału w TRANSGOTHICA (potwierdzonej pisemnym zgłoszeniem), opłaty są zwracane wg zasad:
- do 1 miesiąc przed startem - zwrot 100% wpłaty minus koszty operacyjne 50 zł
- po ww. terminie - brak możliwości zwrotu
- W przypadku zgłoszenia ilości załóg powyżej limitu o starcie decyduje data wpływu wpisowego,
- Warunkiem wystartowania w TRANSGOTHICA® jest:
- zaliczenie badania kontrolnego (BK) pojazdu,
- okazanie aktualnej na czas TRANSGOTHICA® polisy ubezpieczenia NNW zawodników, osób rekreacyjnie uprawiających sport.
- Uczestnicy muszą mieć ukończone 18 lat
- Za pisemną zgodą obojga rodziców opiekunów prawnych, uczestnikiem może być osoba małoletnia, która ukończyła 16 lat. Osoba taka może być uczestnikiem wyłącznie w obecności towarzyszącej jej osoby pełnoletniej.
- Osoba kierująca pojazdem musi posiadać odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdu.
- Kierowca i pilot mogą wg własnego uznania zamieniać się miejscami w samochodzie.
- Uczestnicy są zobowiązani do:
- przystępowania do uczestnictwa w TRANSGOTHICA w stanie zdrowia nie stanowiącym przeciwwskazania do prowadzenia pojazdów samochodowych oraz podejmowania wysiłku fizycznego,
- unikania i zapobiegania sytuacjom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo na uczestników, organizatorów lub osoby trzecie, jak również ich mienie
- udzielania wzajemnej pomocy w razie wypadków lub wystąpienia innych niebezpiecznych sytuacji, oraz powiadomienia o zaistniałych zdarzeniach organizatorów oraz służby ratownicze/medyczne,
- dbałości o środowisko
- W czasie trwania TRANSGOTHICA® uczestnicy muszą stosować się do regulaminu imprezy, poleceń Organizatora, sędziów i innych osób upoważnionych przez Organizatora.
- Sprawy sporne są rozstrzygane przez KOMISJĘ.
- Każdy uczestnik ponosi odpowiedzialność cywilną i karną za wszelkie szkody jakie spowoduje sam lub używany przez niego pojazd.
- Baza TRANSGOTHICA® jest również częścią trasy i środowiska i obowiązują w niej takie same zasady w zakresie ochrony środowiska i zachowania uczestników jak na trasie.
- W przypadku sporów uczestnika z osobą trzecią , Organizator dołoży wszelkich starań, by zachować dobre imię TRANSGOTHICA® .
- Uczestnictwo w TRANSGOTHICA® może być niebezpieczne i uczestnik bierze udział w TRANSGOTHICA® na własne ryzyko, co potwierdza składając podpis w oświadczeniu .
- Złożenie podpisu uczestnika pod oświadczeniem jest równoznaczne ze zrzeczeniem się wszelkich roszczeń wobec Organizatora. Nie podpisanie oświadczenia skutkuje niedopuszczeniem uczestnika do TRANSGOTHICA® bez prawa zwrotu wpisowego.
- W żadnym wypadku Organizator nie bierze na siebie odpowiedzialności i nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za szkody osobowe, rzeczowe, straty i zniszczenia spowodowane przez uczestnika we własnych dobrach lub wobec innych uczestników czy strony trzeciej.
- Organizator nie przyjmuje na siebie żadnej odpowiedzialności za problemy wynikłe ze złego stanu zdrowia uczestników.
- Wszyscy uczestnicy TRANSGOTHICA® są zobowiązani do przeczytania niniejszego regulaminu i potwierdzenia jego znajomości poprzez podpisanie oświadczenia .
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania imprezy bez podania przyczyn. W takim przypadku zgłoszonym uczestnikom zwracana jest cała kwota wpisowego.
- Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za koszty poniesione przez uczestników a związane z odwołaniem TRANSGOTHICA®.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo dokonywania wszelkich i wszystkich koniecznych zmian w imprezie, wynikających z działania siły wyższej, wystąpienia powodów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa lub nakazanych przez władze, a także do całkowitego odwołania imprezy, jeżeli będzie to konieczne ze względu na niezwykłe okoliczności, bez przyjmowania żadnej odpowiedzialności.
- Do startu dopuszczone są pojazdy o masie całkowitej do 3500 kg.
- Pojazdy muszą posiadać aktualne ubezpieczenie OC oraz NNW na pojazd przynajmniej na czas trwania TRANSGOTHICA.
- Samochody i wyposażenie zawodników muszą spełniać wymagania bezpieczeństwa, co jest przedmiotem badania kontrolnego przed i w trakcie TRANSGOTHICA®.
- Wymagania bezpieczeństwa:
- Ogumienie
Nie są dozwolone opony rolnicze, wolnobieżne i opony produkcji nieseryjnej. - Kaski
Używane kaski muszą posiadać aktualną homologację kasku samochodowego lub motocyklowego. Kaski muszą się znajdować przy motocyklach i quadach oraz w samochodzie podczas badania kontrolnego (BK). Uczestnicy mają obowiązek posiadania kasku odpowiednio zapiętego podczas pokonywania całego Etapu. Zawodnicy motocykli i ATV/quadów obowiązkowo muszą posiadać odzież ochronną z ochraniaczem pleców, ramion i kolan oraz stosowne obuwie. - Pasy bezpieczeństwa
Samochody i pojazdy w klasie UTV muszą mieć zamontowane pasy bezpieczeństwa z homologacją. Dopuszcza się stosowanie fabrycznych pasów bezpieczeństwa w samochodach o nadwoziu (kabinie) zamkniętym, w którym nie dokonano żadnych zmian konstrukcyjnych. - Klatka bezpieczeństwa
Wymagane jest stosowanie klatek bezpieczeństwa. Dopuszcza się start uczestników bez klatki tylko w przypadku samochodów posiadających fabrycznie nadwozie zamknięte, w których to nie dokonano żadnych zmian konstrukcyjnych. - Gaśnica
Każdy samochód musi być wyposażony w przynajmniej dwie gaśnice o łącznej masie 2,0 kg środka gaśniczego.Gaśnice muszą być trwale zamocowane "w zasięgu" rąk siedzącej w samochodzie załogi, z możliwością ich szybkiego użycia.Gaśnice muszą posiadać atest stwierdzający ich sprawność oraz termin ważności. Każdy samochód powinien mieć trwale zamocowane zaczepy holownicze, przynajmniej po jednym z przodu i z tyłu pojazdu stosowne do masy i konstrukcji pojazdu Miejsca zaczepów i zaczepy muszą być widoczne i oznakowane (kolor czerwony). - Szyby
We wszystkich samochodach biorących udział w TRANSGOTHICA® szyba przednia musi być warstwowa i odpowiednio oznakowana. O ile brak jest oznaczenia laminacji, szyba musi mieć dodatkowo od wnętrza samochodu naklejoną bezbarwną folię.W odniesieniu do samochodów z nadwoziem otwartym szyba przednia musi być podniesiona i trwale zamocowana, oprawiona w ramkę o odpowiednio sztywnej konstrukcji.Szyby boczne mogą być wykonane z poliwęglanu. W przypadku pojazdów bez szyb bocznych zaleca się stosowanie siatek bezpieczeństwa chroniących przed uderzeniem gałęzi. - Wyłącznik prądu
Każdy samochód musi być wyposażony, w co najmniej jeden główny wyłącznik prądu – dostępny dla obu członków załogi. Wyłącznik musi odcinać wszystkie Ąródła i odbiorniki prądu poza przyrządami nawigacyjnymi i kontrolującymi przejazd. Nie dotyczy pojazdów z fabryczną instalacją elektryczną, w której nie dokonano żadnych zmian konstrukcyjnych przy zachowaniu napięcia w przyrządach nawigacyjnych i kontrolujących przejazd. - Układ paliwowy
Zgodnie z przepisami FIA w sporcie samochodowym paliwem zasilającym silniki jest benzyna, lub olej napędowy. Samochody z instalacją LPG, lub gazem ziemnym, mogą uczestniczyć w zawodach, po uprzednim indywidualnym dopuszczeniu, polegającym na szczegółowym sprawdzeniu czy system zasilania LPG jest zainstalowany w sposób nie zagrażający uszkodzeniom wynikającym z charakteru i specyfiki pokonywanych tras oraz czy posiada stosowne homologacje dopuszczające do użytku. Decyzje podejmuje Dyr. Tech wraz z Sędzią Gł. - Połączenia przewodów paliwowych muszą być zabezpieczone typowymi opaskami zaciskowymi.Układ odpowietrzania zbiornika paliwa musi być wyposażony w mechanizm samoczynnie zabezpieczający przed wyciekiem paliwa w przypadku przewrócenia się samochodu. Końcówka wlewu paliwa nie może być wyprowadzona poza obrys nadwozia. Zamknięcie wlewu musi zapewniać wymaganą przez producenta szczelność i odporność na uszkodzenia. W przypadku gdy wlew paliwa wystaje poza ścianę nadwozia musi być dodatkowo zabezpieczony przed zerwaniem / otwarciem. Przewody paliwowe nie mogą przechodzić przez kabinę załogi.
- Ścianki działowe:
Wprowadza się obowiązek instalacji ścianek działowych między chłodnicą a przedziałem załogi, między zbiornikiem paliwa a przedziałem załogi, między akumulatorem a przedziałem załogi, w taki sposób, żeby w przypadku rozszczelnienia układu załoga nie uległa poparzeniom. Przewody układu chłodzenia w przedziale załogi muszą być metalowe, a ewentualne połączenia elastyczne - poza przedziałem załogi.
- Ogumienie
- Pozostałe wyposażenie:
- awaryjny trójkąt odblaskowy
- apteczkę medyczną z pełnym zestawem środków opatrunkowych
- linę holowniczą o długości minimum 6 m.
- metromierz
- płachtę serwisową
- telefon komórkowy
- Załogi muszą umieścić na pojazdach naklejki dostarczone przez Organizatora wg wzoru rozmieszczenia naklejek.
- Podczas trwania TRANSGOTHICA nie dopuszcza się umieszczania na pojeździe reklam, napisów oraz innych znaków podmiotów zajmujących się konkurencyjną działalnością w stosunku do TRANSGOTHICA® i do sponsorów TRANSGOTHICA® pod rygorem kar .
- Organizator zastrzega sobie interpretację terminu "konkurencyjność".
- Kierowca pojazdu jest w pełni odpowiedzialny za wszelkie sprawy związane z ruchem tego pojazdu. Powinien unikać i zapobiegać sytuacjom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo na uczestników TRANSGOTHICA®, organizatorów lub osoby trzecie.
- Po trasie TRANSGOTHICA® należy poruszać się w kierunku wyznaczonym przez Roadbook RBK.
- Prowadzone są klasyfikacje:
- klasa MOTOCYKLE - wszystkie jednoślady (jeden kierowca)
- klasa QUADY 2K - z napędem na tylna os, o masie max. do 700 kg (jeden kierowca)
- klasa QUADY 4K - z napędem na dwie osie, o masie max. do 700 kg,
(załogę stanowi kierowca) - klasa UTV 4K - z napędem na dwie osie, o masie max. do 700 kg,
(załogę UTV stanowi kierowca i pilot) - klasa SPORTOWA (T1 i TH) - samochody terenowe o masie maksymalnej do 3500kg,
spełniające wymagania dla klas T1 lub TH regulaminów technicznych FIA i RMPST PZM z załącznikami
wymagany jest paszport pojazdu. (załogę stanowi kierowca i pilot) - klasa SERYJNA (T2 i seryjne) - samochody terenowe o masie do 3500 kg,
spełniające wymagania dla klasy T2 regulaminów technicznych FIA i RMPST PZM z załącznikami wymagany jest paszport pojazdu, oraz samochody nie zmodyfikowane.
( załogę stanowi kierowca i pilot ) - klasa OTWARTA -pozostałe samochody terenowe o masie maksymalnej do 3500kg
( załogę stanowi kierowca i pilot )
W przypadku braku paszportu i chęci startu w klasie gdzie wymagany jest paszport pojazdu, prosimy o kontakt z organizatorem - Andrzejem Derengowskim tel. 0 602 707 206
Zwycięzcami zawodów w poszczególnych klasach, zostaną ci zawodnicy lub te załogi, które przejadą wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie, uwzględniając kary czasowe.
- klasa MOTOCYKLE - wszystkie jednoślady (jeden kierowca)
- Przydział do klas nastąpi na podstawie deklaracji załogi i rodzaju pojazdu oraz spełnienia warunków technicznych tego regulaminu Pkt. IV.
- Kolejność startu do prologu wyznacza numer startowy. Możliwy jest start równoległy który eliminuje prolog.
- Kolejność startu do kolejnego etapu wyznacza zajęte miejsce w klasyfikacji na poprzednim etapie.
- Czas startu do etapu wyznacza lista startowa ogłoszona przez Biuro TRANSGOTHICA®.
- Spóźnienie się na start do etapu skutkuje startem za ostatnią załogą jadącą w regulaminowym czasie.
- Protesty są składane tylko w formie pisemnej w Biurze TRANSGOTHICA®.
- Zgłoszone protesty są rozpatrywane przez KOMISJĘ składającą się z: Komandora TRANSGOTHICA®, Dyrektora Technicznego i Głównego Sędziego w obecności składającego protest.
- Protest musi być złożony najpóźniej w ciągu 60 minut od opublikowania nieoficjalnych wyników etapu, którego dotyczy protest.
- Do każdego protestu musi być złożona kaucja w wysokości 100 zł i podlega zwrotowi w przypadku uznania protestu.
- Protest złożony bez kaucji uznaje się za nieważny.
- Rozpatrzenie protestu nastąpi przed ogłoszeniem oficjalnych wyników danego etapu.
- Werdykt jest podany do publicznej wiadomości na oficjalnej tablicy Biura TRANSGOTHICA®.
- Skargi związane z uszkodzeniem, stratami osobistymi lub zagubieniami nie będą rozpatrywane.
VII. OCHRONA ŚRODOWISKA
- Mycie pojazdów może odbywać się tylko w miejscach do tego wyznaczonych przez Organizatora. Zaleca się czyszczenie i mycie sprzętu na nieprzepuszczalnej powierzchni posiadającej odpowiedni odpływ z separatorem substancji ropopochodnych zapobiegającym zanieczyszczeniu gruntu. Na torach okazjonalnych zaleca się budowanie prostych myjni ze zbiornikiem bezodpływowym.
- Organizator zobowiązany jest zapewnić odpowiednią ilość pojemników na odpady(zaleca się segregację) i sanitariatów dla uczestników i kibiców (Park maszyn,Start, Meta)
- Kierowca odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów ochrony środowiska przez siebie, zatrudnioną obsługę podczas imprezy. Po likwidacji stanowiska serwisowego odpowiedzialny jest za pozostawienie terenu w stanie nienaruszonym ekologicznie. (Art. 86 Konstytucji RP ?Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie??)
- Zabrania się kontynuowania jazdy samochodem, z którego zaobserwowano wycieki jak również dokonywania napraw i uzupełniania paliwa w innych miejscach jak stanowisko serwisowe wyposażone w matę środowiskową lub płachtę z materiału płynoszczelnego o wymiarach większych jak obrys samochodu.
- Niedopuszczalne jest zanieczyszczenia środowiska płynami eksploatacyjnymi lub innymi odpadami z uwagi na minimalizacje szkód dla środowiska naturalnego pod rygorem kar określonych w załączniku.
- Użycie taśm ochronnych przy pracy z wyciągarką w celu uniknięcia uszkodzenia drzew jest obowiązkowe pod rygorem kar określonych w załączniku.
- Poruszanie się po trasie etapu z wyjątkiem fragmentów powadzonych po drogach publicznych w czasie 24 godzin przed rozpoczęciem etapu oraz 24 godzin po jego zakończeniu jest zabronione pod rygorem kar określonych w załączniku z wyjątkiem niesienia pomocy osobom lub załogom pozostającym na trasie.
KOMUNIKAT - SKŁAD KOMISJI
- Komandor - Andrzej Derengowski
- Sędzia Główny - Grzegorz Wasilewski
- Dyrektor Techniczny - Maciej Kowalkowski
- Pomiary czasu - ZZTop Karol Zygmunt
KOMUNIKAT - DODATKOWE INFO DOT. WAR.TECHNICZNYCH
- Dot. par. VI regulaminu:
Restryfikatory w postaci zwężek na dolocie powietrza do silnika
nie będą sprawdzane/wymagane w żadnej z klas. - Dot. pkt 4a par. IV regulaminu:
Nie jest dozwolone stosowanie opon typu Maxi Cross ani bieżników opon typu "kołki".
KOMUNIKAT - DODATKOWE INFO DOT. KLASYFIKACJI
- Dot. pkt. 1 par. VI regulaminu:
Klasyfikacja jest prowadzona dla minimum 5 pojazdów w klasie.